Förslag om Anteckningar

Upplever möjligheten till "anteckningsdokument" (Basuppgifter>Anteckningar) som något begränsad och ostrukturerad.

Skulle tycka det vore bra om man kunde ha flera anteckningsdokument i stället för ett enda långt, och gärna med möjlighet att döpa dem efter vad anteckningen handlar om.

Gärna också att man kommer åt dem direkt från deklarationsöversiktsvyn, i stället för att som nu ha dem helt gömda. Visst, en del anteckningar kanske är mer av intern karaktär, och ska då kanske förbli så?
Paolo Savo Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hejsan

    Ja, funktionen Anteckningar ha vi  nog i första hand tänkt ska vara mer för internt bruk. vill du ha mer som en bilaga till Skatteverket då kan du använda de som vi har lagt under menyn Beräkningsbilagor. vi har där en bilaga med en summeringskolumn (SB1) och en bilaga med två summeringskolumner (SB2). De syns tydligare i deklarationsöverikten också.
    vi har även en bilaga som heter EGEN den är mer som ett stort textblock ungefär som den som heter Anteckningar.
    Marie Isidorsson Support
  • Jo, EGEN funkar mer som jag tänkt, dvs att man kan ha flera enskilda textbilagor. Jag använder dem för noteringar.  De ligger åskådliga på skrivbordet, och inaktuella noteringar som gäller ett specifikt räkenskapsår kan enkelt raderas (bilagan tas bort) efterkommande år.

    Det jag dock tyckte var "knöligt" är att man måste gå till Deklarationsöversikten, högerklicka på en befintlig Egen-bilaga och därifrån skapa en ny Egen-bilaga. Jag försökte från ribbonfältets Blanketter>Beräkningsbilagor>EGEN, men då öppnades bara en befintlig (i varje fall var det så för mig).
    Föreslår att man även kan skapa en ny tom EGEN från ribbonfältet.
    Paolo Savo
  • Hejsan

    För att skapa en ny bilaga/blankett av samma sort från en redan skapad bilaga/blankett, kan du klicka på Skapa ny uppe bland funktionsknapparna.
    Marie Isidorsson Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

För att kommentera måste du ha ett supportavtal. Ange kunduppgifter